PROJEKT AUTORSKI
„MAMY POCIĄG DO EKOLOGII"


 

W miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec, realizowałam w grupie „Muchomorków" projekt ekologiczny „MAMY POCIĄG DO EKOLOGII".

Już w wieku przedszkolnym należy wyrabiać opiekuńczą postawę wobec zwierząt i roślin oraz wdrażać do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego. I taką postawę proekologiczną starałam się wyrabiać u przedszkolaków. Pokazywałam im, że można dobrze się bawić nie tylko przed komputerem, nie tylko mając do dyspozycji nowe zabawki, ale można stworzyć coś z niczego, ze śmieci, z pudełek tekturowych i styropianowych, z makulatury, z butelek plastikowych itp. Przygotowałam kilka uroczystości podczas których rekwizyty były wykonane z recyklingu:
 

  • Dzień Ziemi – wspólnie z dziećmi zrobiłam pociąg na przedstawienie, który potem posłużył do zbierania nakrętek (zbiórka dla chorego chłopca) ;
  • Dzień Mamy i Taty- Pokaz mody plażowej- wykonanie przez rodziców akcesoriów z papierowych odpadów;
  • Pożegnanie starszaków- Podróż na safari- przygotowanie scenografii z tekturowych pudełek i szarego papieru pakowego;
  • Odbyła się też Eko-olimpiada, z użyciem butelek PET, starych gazet i nakrętek.
     

Najbliższe środowisko przyrodnicze: ogródek przedszkolny, łąka, las, pole, to miejsca, gdzie często bywaliśmy. Podczas zabaw badawczych dzieci chętnie korzystały z lup i lornetki. Prowadzone zajęcia w terenie (spacery, wycieczki) zbliżały dzieci do przyrody, poznawały przez to praktyczną wiedzę, doświadczały emocji, radości i zaspokajały swoją ciekawość. Również poprzez takie formy jak: pokaz, opowiadania, rozmowy, gry i zabawy dydaktyczne, teatrzyki, przedstawienia, wiersze, piosenki, przedszkolaki zapoznały się z podstawowymi wiadomościami na temat zasad ochrony przyrody, z wpływem zanieczyszczenia na rozwój roślin i zwierząt. Na zakończenie projektu zasadziliśmy w naszym ogrodzie przedszkolnym dwa krzewy azalii, które dzieciaki zobowiązały się pielęgnować. Bardzo dziękujemy p .M. Kruczek i chłopcom z kl. ósmej za pomoc w posadzeniu krzewów.
 

Realizacja projektu dała dzieciom ogromną radość w poznawaniu otaczającego nas świata. Dzieci nie potrafiły ukryć swojej dużej satysfakcji z realizowanych działań. Miały okazję rozwijać poczucie odpowiedzialności za siebie i środowisko w jakim żyją. Poprzez zabawę i aktywny udział w realizowanych zadaniach zdobyły dużą wiedzę na temat edukacji przyrodniczej i ekologicznej. Podejmowane działania oraz ich widoczne efekty są zachętą do ich kontynuowania.
 

Beata Boczar