W niedzielę 2 października w zabytkowym kościele pw. Świętego Michała Archanioła i Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Haczowie, odbyły się przepiękne koncerty, w ramach Festiwalu Rezonanse organizowanego przez zespół Fundacji inCanto. Przez cały weekend odbywały się wydarzenia skupiające się wokół tradycji Podkarpacia. Oprócz Haczowa festiwal gromadził słuchaczy w cerkwi pw. św. Paraskewy w Hołuczkowie, w cerkwi pw. św. Michała Archanioła w Bystrem i w kościele pw. śś. Piotra i Pawła w Tyrawie Solnej.
Jak mówią twórcy festiwalu:
„Rezonanse to festiwal muzyczny, który powstał po to, by te wyjątkowe przykłady naszej unikalnej, rodzimej architektury znów napełnić życiem i brzmieniem – by „rezonowały” dźwiękiem muzyki oraz swoim własnym pięknem, które chcemy wraz z publicznością z roku na rok poznawać bliżej.
W programach koncertów sięgamy przede wszystkim po dawną, kameralną muzykę sakralną, zarówno wokalną, jak i instrumentalną. Najbardziej interesuje nas muzyka średniowiecza, renesansu i baroku, ale doceniamy także twórczość współczesną, która zakorzeniona jest w tradycji i ją rozwija. Zależy nam na wyeksponowaniu lokalności, stąd zawsze staramy powiązać koncerty pod względem repertuaru, treści lub stylistyki z konkretnym miejscem, w którym się odbywają.
Z drugiej strony, chcielibyśmy żeby miejscowa społeczność mogła poznać spuściznę kultury europejskiej, wykraczającej poza kontekst regionalny. Dlatego na Rezonansach, obok tradycyjnych pieśni, będzie można usłyszeć polifonię wielkich mistrzów lub dworski repertuar barokowy. A tę muzyczną mozaikę spina kulturalną i krajobrazową klamrą wspaniała drewniana architektura i niezwykły urok regionu, w którym mamy nadzieję gościć przez długie lata”.
W Haczowie, zebrani licznie słuchacze mogli wysłuchać koncertów zespołu ‘Dziczka” przedstawiającego Pąć – pieśni nabożne z Ukrainy i Podlasia oraz Jonatana Alvarado i Ariela Abramovich w Niedokończonym kancjonał z archiwów Huehuetenango.
Polsko-ukraiński zespół wokalny Dziczka został założony przez Tetianę Sopiłkę, etnomuzykologa, absolwentkę Akademii Muzycznej w Kijowie. W skład zespołu wchodzą także Maniucha Bikont, Justyna Czerwińska, Maria Puzyna, Ewa Winiarska i Agata Wróbel. Dziczka wykonuje pradawne pieśni ludowe, które zachowały się wyłącznie w przekazach ustnych, przechodzących z pokolenia na pokolenie. Wykonywany repertuar przejęty został bezpośrednio od artystów ludowych z terenów dzisiejszej Ukrainy: Podola, Polesia i Wołynia. Zespół zainaugurował swoją działalność występem na festiwalu muzyki tradycyjnej w Wilnie w 2006 roku. Od tamtego czasu Dziczka koncertuje nie tylko w Polsce, ale i za granicą.
Dnia 2 października 2022 r. w Gminnej Bibliotece Publicznej w Haczowie odbyło się wyjątkowo piękne spotkanie. Było to podniosłe wydarzenie kulturalne zorganizowane w ramach tegorocznej odsłony festiwalu Rezonanse. Mieliśmy ogromny zaszczyt i możliwość bliższego poznania niektórych festiwalowych artystów, ich muzycznych inspiracji i twórczej pracy.
Gośćmi specjalnymi byli: Jonatan Alvarado i Ariel Abramovich. Pozwolę sobie przybliżyć sylwetki artystów, aby jeszcze mocniej docenić wartość i wzniosły charakter tegoż spotkania.
– argentyński śpiewak, lutnista, reżyser i badacz. Studia muzyczne na współczesnej gitarze rozpoczął w konserwatorium w Mercedes (Argentyna). Następnie studiował dyrygenturę orkiestrową i kompozycję na Universidad Nacional de La Plata, a także rozpoczął prywatne lekcje śpiewu w Buenos Aires. Podczas studiów założył orkiestrę barokową, z którą prawykonał Pasję wg. św. Jana Jana Sebastiana Bacha a także po raz pierwszy w Ameryce Południowej wykonał utwory Marca-Antoina Charpentiera i Domenico Scarlattiego.
Chcąc rozwijać umiejętności wokalne w dziedzinie dawnej muzyki europejskiej udał się na studia do Konserwatorium w Amsterdamie W tym czasie zainteresował się także dawnymi strunowymi instrumentami szarpanymi i rozpoczął lekcje u lutnisty i teoretyka Freda Jacobsa.
Jonatan Alvarado jest współzałożycielem zespołu Seconda Prat!ca, z którym nagrał album Nova Europa (Ambronay 2016). Obecnie pracuje z dr Rebeccą Stewart w rozwijaniu technik wokalnych w repertuarze historycznym i łączeniu muzyki dawnej z praktykami ustnymi, takimi jak folklor własnego kraju. Badania te doprowadziły do nagrania jego debiutanckiej solowej płyty Pajarillos Fugitivos (Ayros 2018) zawierającej hiszpańskie piosenki gitarowe znalezione w źródłach niehiszpańskich, będącej owocem badań dotyczących możliwych powiązań i przemian w obrębie tradycyjnej muzyki i poezji latynoamerykańskiej.
Występował na najważniejszych festiwalach swojej specjalności, m.in. w Ambronay, Sablé, Sztokholmie i Getyndze. Współpracował z innymi muzykami i reżyserami, takimi jak Sigiswald Kuijken, Richard Egarr, Gabriel Garrido, Adrian van der Spoel i Eduardo Eguez.
– studiował lutnię i vihuelę pod kierunkiem Hopkinsona Smitha w Schola Cantorum Basiliensis, a następnie we Francji u Eugenea Ferrea. W 1998 roku wraz z kontratenorem José Hernández-Pastorem, założył El Cortesano, by zgłębiać hiszpański repertuar vihuelowy. W 2002 roku duet wydał pierwszy album poświęcony wyłącznie pochodzącemu z Valladolid kompozytorowi i vihueliście Estevanowi Daça. W 2009 roku powstał drugi album skupiony wokół muzyki innego, mało znanego vihuelisty, urodzonemu w Salamance Diego Pisadorowi.
W 2008 roku rozpoczął pracę nad repertuarem angielskich pieśni lutniowych z XVI i XVII w. współpracując z tenorem, Johnem Porterem, co zaowocowało realizacją nagrań Amores Pasados i Secret History dla ECM z Anną Marią Friman i Jacobem Heringmanem. Ich projekt Alternative History na nowo przedstawia renesansową polifonię jako pieśń lutniową (wzorem muzyków w XVI i XVII wieku). Pomysł ten aplikuje również na grunt muzyki współczesnej wykonując teksty muzyków rockowych: Johna Paula Jonesa (Led Zeppelin), Tony’ego Banksa (Genesis) i Stinga. Ariel Abramovich i Jacob Heringrnan wydali także Cifras Imaginarias, album z intabulacjami na dwie lutnie. Od 2013 r. z sopranistką Marią Cristiną Kiehr tworzy duet Armonía Concertada koncentrujący się wokół XVI-wiecznej muzyki Półwyspu Iberyjskiego. Niedawno rozpoczął współpracę z sopranistką Perrine Devillers nad repertuarem włoskiego Cinquecento.
Ariel Abramovich jest również aktywnym nauczycielem, prowadzi kursy mistrzowskie w konserwatoriach i szkołach i uczelniach muzycznych na całym świecie, w tym w Hiszpanii, Niemczech, Brazylii, Argentynie, USA, Czechach, Słowacji, Kolumbii, Ekwadorze i Urugwaju.
Spotkanie poprowadziła Pani Agata Kwiecińska. Rozmowa toczyła się w języku angielskim (nasi goście są obcokrajowcami), ale wszystko było tłumaczone na bieżąco na język polski.
Dziękujemy organizatorom spotkania za przyjazd do Gminnej Biblioteki Publicznej w Haczowie. W sposób szczególny dziękujemy artystom za przybycie, za ciekawe informacje dotyczące życia prywatnego, artystycznego i prezentację cennych manuskryptów.
Goście byli zachwyceni odrestaurowanym budynkiem, chętnie obejrzeli biblioteczne pomieszczenia i przygotowane wystawy.
Dziękujemy także wolontariuszom za logistyczne i techniczne przygotowanie wydarzenia oraz mieszkańcom, którzy zechcieli uczestniczyć w tym wyjątkowym spotkaniu.